- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Prie jau keturioliktus metus Nacionalinio Kauno dramos teatro (NKDT) rengiamo festivalio „Nerk į teatrą“ programos kūrėjų šiemet prisidėjo ir vengrų teatro menininkas Gáboras Takácsas. Jis – Káva Dramos / Teatro švietimo asociacijos (Káva Drama / Theater in Education Association) vadovas, aktorius, dramos mokytojas.
Pastaruosius 20 metų G. Takácsas kuria demokratinio teatro žanrą, kuriam būdinga interaktyvumas, partnerystė, temų įvairovė, dalyvavimas, kritika ir klausimų kėlimas. Plačiau apie šį žanrą, į Kauną atvežamus spektaklius ir žiūrovų įsitraukimą jų metu svečio pokalbis su NKDT meno vadovu Edgaru Kliviu.
– Festivalio programoje – du jūsų teatro spektakliai. Pristatykite juos.
– Dėl kalbinių priežasčių Kaune parodysime du spektaklius, kurie nėra grynieji ugdymo teatru pavyzdžiai, tačiau interaktyvumas čia – itin svarbus elementas. „Borka“ – spektaklis patiems mažiausiems vaikams. Jame be žodžių pasakojama apie mamos ir dukters dieną. Spektaklis, kuriame garsai, muzika, formos ir judesiai kuria visą pasaulį, trunka 25 minutes, o po jų kviečiame žiūrovus į bendrą žaidimą su kūrėjais.
Kitas mūsų spektaklis „Mama ir džinas“ taip pat susideda iš dviejų dalių. Kaip įprasta mūsų teatre, matysite 35 minučių spektaklį, o po jo vyks diskusija ir žaidimas. Tai pasakojimas apie mažą mergaitę, kurios mama kenčia nuo priklausomybės. Istoriją perteikia poetiškas herojės monologas ir senoviškas projektorius. Vėliau dalyviai kviečiami išbandyti įprastą interaktyvią teatro formą – kurti abstrakčius vaizdinius.
Forma: vengrų kolektyvo spektaklis „Borka“ apie mamos ir dukters dieną pasakoja be žodžių – įvairiais garsais, muzika, judesiais. / Káva Drama nuotr.
– Suprantu, kad daugiausia dėmesio skiriate teatrui vaikams ir jaunimui. Kokie, jūsų manymu, yra įprasto jaunimo teatro trūkumai? Kokia šiuolaikinio teatro atsakomybė jaunojo žiūrovo atžvilgiu?
– Kalbant apie teatrą vaikams ir jaunimui, reikšmingi keli dalykai. Vienas svarbiausių – spektaklis turi pateikti tokį reiškinį ar problemą, su kuria jie gali susitapatinti, įsijausti. Taip pat labai reikia medžiagos (kūrinio), nebrukančios jokios tiesioginės žinutės (teigiamos ar neigiamos), o atvirkščiai – skatinančios mąstyti ir veikti taip, kad publika atrastų savo santykį su problema. Ruošdami edukacinį spektaklį, kūrėjai turi išmanyti tikslinės amžiaus grupės psichologiją. Ne mažiau svarbu, kad žaidimas skatintų tyrinėti asmeninį santykį su visuomene: suvokti save visuomenėje ir visuomenę savyje. Mūsų tikslas – ne siūlyti sprendimus, o žadinti dalyvių atsakomybę, kad šie, remdamiesi savo mintimis ir norais, atrastų naują, gilesnį savęs ir pasaulio pažinimą.
Mūsų tikslas – ne siūlyti sprendimus, o žadinti dalyvių atsakomybę, kad šie, remdamiesi savo mintimis ir norais, atrastų naują, gilesnį savęs ir pasaulio pažinimą.
– Káva Drama vadovaujate nuo 1996 m. Jūsų teatras kuria ypatingą dramos techniką ar žanrą, vadinamą demokratiniu, dalyvaujamuoju teatru ir teatru, užduodančiu klausimus. Papasakokite, kaip ir kodėl gimė Káva Drama? Kokia jūsų teatro filosofija?
– Káva Drama yra nedidelis nepriklausomas teatras, veikiantis Vengrijoje ir siekiantis tiek socialinių, tiek meninių tikslų per dalyvaujamojo ir bendruomeninio teatro formas. Mums rūpi aktyvinti demokratijos procesus savo šalyje (tai nemenkas iššūkis pastaraisiais metais), pasitelkiant dalyvaujamojo teatro formas.
Mūsų demokratiją skleidžiantis teatras skirtas visiems, tačiau ypač atkreipia dėmesį į socialiniu ir kultūriniu požiūriu marginalizuotas visuomenės grupes, taip pat vaikų ir jaunimo (7–18 metų) poreikius. Teatre dirbame su įvairiais dalyvaujamojo teatro žanrais, bet svarbiausi yra ugdymas teatru ir ugdymas drama.
Ugdymo teatru žanras (angl. Theatre in Education, TiE) susikūrė Anglijoje septintojo dešimtmečio viduryje, o Vengrijoje prigijo 1990-ųjų pradžioje. Edukaciniai spektakliai gimsta į vienį susiliejus teatrui ir pedagogikai. Tai unikalus švietimo būdas, nes dalyviams suteikiama proga pamatyti profesionaliai pastatytą spektaklį, kuris nagrinėja universalią socialinę, moralinę problemą, susijusią su tam tikru amžiaus tarpsniu.
Káva Drama teatro įkūrėjai buvo pirmieji ugdymo teatru grupės Vengrijoje nariai, o aš pats su savo komanda tęsiu jų darbą nuo 1997-ųjų. Aišku, išbandome ir kitas dalyvaujamojo teatro formas, pavyzdžiui, debatų teatrą, forumo teatrą. Kuriame bendruomenės teatro spektaklius, pasitelkiame ir ugdymo drama priemones, tačiau didžioji dalis mūsų spektaklių yra paremti ugdymu teatru.
Teatro žaidimų pamoka
Gegužės 17 d. 15 val. „Káva Drama“ rengia teatro žaidimų pamoką – edukacines dirbtuves mokytojams, pedagogikos ir teatro meno studentams.
Kolektyvas iš Vengrijos nuolat rengia teatrinius žaidimus pradinių ir vidurinių mokyklų mokiniams, įvairioms grupėms ir organizacijoms, kuriuose taiko panašius konceptualius metodus kaip ir savo spektakliuose. Šiose dramos pamokose žiūrovams siūlo netradicinį vaidmenį kompleksiniuose teatro žaidimuose, kuriuose teatrinėmis priemonėmis kuriamos istorijos ir situacijos. Parengtas teatro scenas / epizodus pertraukia interaktyvūs žaidimai, kurių tikslas – leisti žiūrovams mąstyti ir veikti kartu, pasitelkiant savo emocijas, sukuriant forumą svarbiai žmogaus problemai nagrinėti ir kūrybiškai išreikšti savo santykį su siūloma problema.
Žaidimas „Žaidimų aikštelė“ iš pradžių buvo sukurtas 5–6 klasių mokiniams apie smurtą grupės viduje, tačiau kartais edukaciniais tikslais jis žaidžiamas ir su suaugusiaisiais. „Žaidimų aikštelėje“ susipažįstame su keturiolikmečiu Áronu, kuris susitinka su klasės draugais. Su dalyviais diskutuojama apie sąvoką „auka“ ir apie tai, kokių emocijų šioje situacijoje gali patirti Áronas. Dalyviai taip pat gali užduoti Áronui klausimus.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone gegužės 28–birželio 2 d.
Gegužės 28 d. Kauno rajono muziejaus Tado Ivanausko Obelynės sodyba-memorialinis muziejus, Akademija: 11.30 val. ekskursija-edukacija „Mamos su mažyliais Obelynėje“. Daugiau informacijos ir registracija: http://www.krmuziejus.lt/bendra/20240...
-
Obelynėje lankytojų jau laukia atgimęs H. ir T. Ivanauskų namas
Po metus trukusios rekonstrukcijos gegužės 18-osios vakarą Honoratos ir Tado Ivanauskų gyvenamasis namas Obelynėje vėl atvėrė duris lankytojams. Atidarymo šventė simboliškai sutapo su Muziejų naktimi. ...
-
Orkestrai parodė savo galią – susibūrė įspūdingam bendram pasirodymui3
Šeštadienį po pietų įvykių sūkuryje atsidūrė Vienybės aikštė ir Laisvės alėja. ...
-
„90's Disco Fest“ sudrebino „Žalgirio“ areną6
Pirmą kartą Lietuvoje vykęs „90's Disco Fest“ renginys tiesiog „pasprogdino“ „Žalgirio“ areną. Koncerte linksminosi 10 tūkstančių lankytojų. Čia savo hitus atliko legendinė grupė „Haddaway“, kulti...
-
„Auksinių blusų“ medžiotojos laimikiai3
Iš Aleksoto turgavietės – į pasaulio platybes. Juose sendaikčių užkalbėtoja randa tai, ką trokšta turėti dažnas šiuolaikinis kolekcionierius. ...
-
Kelionė laiku: kai Fidelis susižavėjo Evelyne6
Į Lietuvoje atkeliauja unikalus fotografijų projektas – fotografinis pasakojimas apie 1964-ųjų Kubą ir tenykščio lyderio Fidelio Castro romaną su prancūzų studente. Jų autorius – žinomo tarpukario Lietuvos diplomato Antano Liutkau...
-
Kai stiklas tampa kelrode žvaigžde
Įėjusį į galerija „Drobė“ pasitinka muzika. Ilgainiui iš ramios, beveik vėjo kedenamų varpelių melodijos, pučiamo oro gūsio ji virsta metalo minoru, suteikiančiu parodai savitą poskonį. Ekspozicijų erdvė ima panašėti ...
-
A. Oleinik tapybinės vizijos
Verslo Parke „Aušra“ veikia tapytojos Annos Oleinik personalinė darbų paroda „Iš sapnų“. ...
-
Teatro patirtys auginant jaunąją kartą
Artėjant sezono pabaigai teatras „No Shoes“ kviečia mėgautis spektakliais, išskirtinai sukurtais jaunajai auditorijai. Jau trečiadienį, gegužės 22 d., Kaune festivalio „Nerk į teatrą“ programoje kviečia kūrybinės dirb...
-
In memoriam D. Ramoškaitė. Ji mylėjo keramiką, o ypač molį, daugiau nei bet ką8
Gegužės 20 d., eidama 67-uosius metus, Anapilin iškeliavo keramikė, Lietuvos dailininkų sąjungos narė Daiva Ramoškaitė, praneša Lietuvos dailininkų sąjunga. ...